![]() |
|
Six Sigma en DMAIC: voor betere producten, betere service, minder kosten en een betere administratie | |
Six Sigma verovert vanuit de VS nu ook het bedrijfsleven in Europa. | |
Eigenlijk is het de opvolger van het bestaande TQM (Total Quality Management), maar dan beter gestructureerd. Ook bij Six Sigma gaat het uiteindelijk om een hogere toegevoegde waarde bij lagere kosten. |
De systematiek van Six Sigma
is bij uitstek geschikt voor het verbeteren van de dienstverlening en de administratie.
General Electric was de eerste die buiten de fabricagesector enorme successen
boekte, zoals bij GE Capital.Ook Aiming Better heeft een aantal projecten succesvol
afgerond buiten de fabricageomgeving.
De aanpak van Six Sigma kenmerkt zich door:
Het is om bovenstaande reden
dat Six Sigma perfect past in de aanpak van Aiming Better (en andersom). Voor
productie combineert Aiming Better Six Sigma met TPM
("World Class Manufacturing" or WCM).
Voor verbeteren van producten en van dienstverlening heeft Aiming Better de
volgende aanpak:
DMAIC en KOOR
De methodiek waarmee de verbeterteams in Six Sigma aan de slag gaan (de Deming cirkel) heet DMAIC. DMAIC is een 5 stappen model dat continu opnieuw wordt doorlopen:
Dit model wordt zowel gebruikt
om een product- of procesverbetering te realiseren als voor (her)ontwerp van
een proces.
Eigenlijk speelt DMAIC zich af op twee niveaus:
- het globale niveau waarop een verbeterteam (of een groep van verbeterteams)
een verbeterproject aanpakken, van het begin tot het einde
- het detailniveau, binnen het verbeterproject,
waar een verbeterteam haar doel stap voor stap tracht te bereiken.
Aiming Better heeft voor
het detailniveau DMAIC aan de hand van praktijkervaring nog iets aangepast tot
het eenvoudig vier-stappenplan KOOR.
De systematiek van KOOR is vastgelegd in een handig handboek, waarin de activiteiten
per stap nader uitgewerkt zijn, en waarin een aantal tools opgenomen zijn die
de werkwijze ondersteunen (pareto, brainstormen, etc.). De letters van KOOR
staan voor de resultaten van elk van de 4 stappen:
Stap 1 | maak een Keuze en definieer het probleem |
Aan de hand van het opgezette procesmeetsysteem en de gestelde doelen (afgeleid van de behoeften van de klant) worden problemen zichtbaar. Maak een keuze uit deze problemen die aangepakt moeten worden en definieer deze. | |
Stap 2 | bepaal de Oorzaak |
Som
alle mogelijke oorzaken van het probleem op en kies de belangrijkste om
mee door te gaan. Stel de oorzaken van de problemen vast. Stel vast wat je wilt weten, en voer hiervoor metingen in, en analyseer deze. Stel uiteindelijk vast wat de belangrijkste oorzaken zijn. Selecteer een oorzaak om mee door te gaan. |
|
Stap 3 | zoek de Oplossing |
Zoek
alle mogelijke oplossingen en selecteer de veelbelovende oplossingen om
mee door te gaan. Kijk zowel naar variaties buiten het systeem, als naar systeemvariaties. Oplossingen kunnen eveneens buiten het systeem liggen, of wijzigingen van het systeem vragen. Zijn eenmaal alle mogelijke oplossingen bekend, dan dient er een keuze gemaakt te worden. Het projectteam werkt het verbetervoorstel uit voor het management. |
|
Stap 4 | zorg voor Resultaat |
Implementeer de oplossingen en controleer het effect via de (statistische) metingen betreffende het (deel)probleem teneinde het effect op de overall prestaties te controleren. Borg het resultaat. |
Voor meer informatie, klik op KOOR
Achtergrond van Six Sigma
De definitie van Six Sigma
De definitie die wij hanteren
voor Six Sigma:
Een veelomvattend en flexibel systeem waarmee een organisatie maximaal en duurzaam
succes behaalt. Dit wordt gerealiseerd door continu:
1. scherp in de gaten houden van de klantenbehoeften
2. strikt gebruik van feiten, gegevens en statistische analyses
3. uitgebreide aandacht voor het managen, verbeteren en innoveren van bedrijfsprocessen.
Succes heeft hierbij een brede betekenis. Enkele voorbeelden zijn: kostenverlaging, productiviteitsverhoging, marktaandeel vergroting, klantenbehoud, afkeurverlaging, cultuurverandering etc.
Korte historie van Six Sigma
Six Sigma is een doorontwikkeling van TQM (Total Quality Management) en is ontstaan bij Motorola in 1987 en fijn geslepen door General Electric. Inmiddels zijn nog talloze bedrijven gevolgd: Honeywell, Sony, DuPont, Dow, Philips, Kodak, Caterpillar, AIG (verzekering / Insurance), Siemens, Black & Decker, Johnson & Johnson etc, etc.
In de jaren 80 en begin
jaren 90 was Motorola een van de vele bedrijven in Amerika en Europa die onder
druk van de Japanse concurrentie voelde dat het anders moest. Motorola realiseerde
zich dat de kwaliteit van hun producten slecht was. Zoals veel bedrijven in
die tijd had Motorola niet 1 maar meerdere kwaliteitverbeteringsprogramma's
lopen. Tot het moment dat in 1987 een nieuw concept werd geintroduceerd bij
'Motorola's Communication Centre' dat 'Six Sigma' werd genoemd. Six Sigma was
destijds (nu omvat het veel meer) voor Motorola een simpele consistente manier
van meten van de prestaties en deze te vergelijken met de eisen van de klant.
Daarbij werd een ambiteuze doelstelling vastgesteld: een praktisch perfecte
kwaliteit.
Bij Motorola was een zeer belangrijke invalshoek de statistiek van de productie
(SPC).
Het tweede grote bedrijf
in de VS dat begon met Six Sigma, General Electric, begon Six Sigma toe te passen
in de dienstverlenende sector, namelijk GE Capital. Hier werd veel minder het
accent gelegd op statistische metingen, maar meer op de Voice of the Customer.
Daarbij stond het meten van de graad perfectie van de kernprocessen centraal.
Deze latere vorm van Six Sigma heeft daarna in de VS een enorme vlucht genomen.
Het theoretische concept
Zoals veel 'nieuwe' concepten
is ook Six Sigma niet
geheel nieuw. Sommige zaken zijn afkomstig uit recente management technieken
terwijl anderen al jaren worden gebruikt of gewoon boerenverstand is. Veel is
overgenomen van TQM (met TQC als voorloper) en alles wat rond TQM ontstaan is
(zoals INK, EFQM, WCM). Zoals al in de definitie van Six Sigma staat omvat het
zo goed als alle goede en bruikbare management technieken. De belangrijkste
tools (dus niet allemaal!) die gebuikt worden binnen Six Sigma zijn:
- Continu verbeteren (Continuous Improvement, Kaizen)
- Process (re)design
- Analyse van variantie
- Statistic Process Control (SPC)
- Process Management
- Design of Experiments (DoE)
- Creative Thinking
- Voice of the Customer
- Balanced scorecards
Binnen Six Sigma worden
al deze tools geintegreerd toegepast.
Enkele voorbeelden van hedendaagse management technieken die zeer goed passen
binnen de aanpakt van Six Sigma zijn: Lean Manufacturing, Customer Relationship
Management (CRM), Strategic business partnerships, Knowledge management, Activity-based
management, Just In Time (JIT), Time Based Competition (TBC) en natuurlijk TPM
en SMED.
De essentie van Six Sigma is dat de systemen in onderlinge samenhang in een
heldere overkoepelende structuur samengebracht worden.
Er zijn talloze boeken over Six Sigma. Belangrijke naslagwerken zijn:
The SIX SIGMA WAY: How GE,
Motorola, and other top companies are honing their performance
Peter S. Pande, Robert P. Neuman, Roland R. Cananagh
ISBN: 0-07-135806-4
Implementing Six Sigma:
Smarter Solutions Using Statistical Methods, Second Edition
Forrest W. Breyfogle, III
ISBN: 0-471-26572-1
Randvoorwaarden, do's
en dont's voor Six Sigma
In de praktijk zijn er nogal wat pogingen om Six Sigma in te voeren gestrand.
Om Six Sigma te laten slagen is best wel lastig en vereist ervaring met veranderprocessen
en volharding..
Het is de ervaring van Aiming Better dat:
En tenslotte nog dit:
De Six Sigma conversie
tabel
|
|
*) DPMO = Defects per million opportunities
N.B. Bovenstaande sigma is niet gelijk aan de zgn. standaarddeviatie van de Gauss-kromme (die ook met sigma wordt aangeduid). Bij Gauss is sigma bedoeld als maat voor de spreiding van een x-aantal metingen, terwijl het bij Six Sigma gaat om het absolute aantal fouten (van in principe een miljoen). Voorbeeld: als er sprake is van 3,2 sigma (over langere termijn) betekent dit bij Gauss dat er minder dan 3.000 fouten moeten zijn, terwijl bij Six Sigma dit er nog 44.600 fouten mogen zijn. Dit komt vanwege een verschuiving van 1,5 sigma van de Gausskromme, een statistisch detail in de theorie dat er verder hier niet veel toe doet.
Het is ook mogelijk om de
sigma-score zelf uit te rekenen met behulp van een excel -sheet, klik daarvoor
hier.
Voor case beschrijvingen van Six Sigma, klik hier.